Britneys parfymer

Britney Spears har genom sin karriär ägnat sig åt flera olika saker utöver sin sång och sitt artisteri, och ett av de mest framgångsrika av dessa ”sidospår” har varit hennes samarbete med Elizabeth Arden för att skapa en egen serie dofter. Under de första fem åren sedan den första doften lanserades sålde Spears runt en miljon flaskor, vilket genererade en intäkt på 1,5 miljarder dollar. Hittills har Spears släppt närmare 20 olika parfymer via Elizabeth Arden.

Den första av dessa, Curious, kom ut år 2004, och blev omedelbart en stor succé – faktum är att parfymen slog Elizabeth Ardens försäljningsrekord för en parfyms första vecka. Enligt rapporter tjänade Spears personligen 52 miljoner dollar på att hon lånat sitt namn till doften. Curious tilldelades priset ”Best Women’s Fragrance” av Fragrance Foundation, och var den bäst säljande parfymen i varuhus i USA under 2004.

Ett år efter den första framgången med Curious släppte Spears sin andra doft, Fantasy. Doften har sedermera utvecklats till en hel serie parfymer, totalt 15 stycken. Efter Fantasy kom Midnigth Fantasy, Hidden Fantasy, Circus Fantasy, Fantasy Twist, Island Fantasy, Fantasy Anniversary Edition, Fantasy the Nice Remix, Fantasy the Naughty Remix, Fantasy Stage Edition, Rocker Femme Fantasy, Fantasy Renner Edition, Fantasy Intimate Edition, Maui Fantasy och Fantasy in Bloom. Den sistnämnda av dessa, Fantasy in Bloom, kom ut så sent som år 2017, och Spears parfymer är med andra ord fortfarande populära mer än 10 år efter att Curious lanserades. Förutom Fantasy-serien har Spears också varit med och skapat parfymerna Radiance (släppt 2010) och Cosmic Radiance (släppt år 2011) via Elizabeth Arden.

Anledningen till att parfymer som kändisar varit med och skapat säljer så väl är sannolikt för att människor känner att de till viss del blir som kändisarna om de använder deras dofter. Att de stora massorna tar efter kändisar när det gäller mode och trender är ju knappast något nytt, utan har skett ända sedan Hollywoods guldålder. Trenderna behöver inte heller gälla endast kläder och parfymer, utan kan också gälla exempelvis barnvagnar – alla mammor vill ha samma barnvagn som kändismammorna i Hollywood. Om man vill satsa på en barnvagn som är både praktisk och trendig ska man gå in på Bigbaby.se. Där finns bland annat barnvagnen Bugaboo Buffalo, som är både snygg och tålig.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *