Britney Spears släppte sitt senaste album, med titeln Glory, den 26 augusti 2016. Det är det nionde albumet i ordningen för den internationella popstjärnan, och enligt henne själv är det ett av hennes favoritalbum bland de hon har spelat in.
Albumet har varit under arbete länge, då Spears började jobba med det under 2014, samtidigt som hon förnyade sitt avtal med skivbolaget RCA Records. Eftersom ingen deadline hade satts för albumet fortsatte hon sedan att arbeta med skivan under hela 2015 och början av 2016. Det var tack vare denna långa arbetsprocess som hon kunde skapa ett av sina bästa album hittills, menade Spears själv.
Kritikerna verkar till största delen hålla med henne, då albumet generellt fick positiv kritik. Vissa kritiker menade till och med att Spears sångframträdande på albumet var det bästa sedan hennes fjärde album från 2003, In the Zone. Det är kanske ingen slump, då albumets exekutiva producent, Karen Kwak, strävade medvetet efter att återskapa soundet från just det albumet, samt från Spears femte album, Blackout, från 2007. Hon valde producenter för Glory utifrån detta mål. Kwak menar dock att Britney själv skapade koncept och melodier för låtarna på skivan, och att hon endast jobbade med låtar som hon själv ville framföra. Glory är, enligt Kwak, Spears ”bebis”.
Innan albumet släpptes byggde man upp förväntningarna på albumet genom fyra singlar som släpptes tidigare under 2016. Den första av dessa, som är den officiella singeln för albumet, var ”Make Me…”, och släpptes den 15 juli 2016. De tre efterföljande singlarna släpptes bara veckor innan albumet lanserades, och gjordes tillgängliga gratis för att fungera som dragplåster och marknadsföring för det kommande albumet. Singlarna var ”Private Show”, ”Clumsy” och ”Do You Wanna Come Over?”.
Om du själv strävar efter en lika framgångsrik karriär inom musik som Britney Spears, krävs både musikalisk talang och ett sinne för hur man bygger sitt varumärke som artist. Det senare kan till exempel handla om att interagera med fans via sociala medier, eller att ta fram marknadsföringsmaterial som affischer, reklampennor och signerade kort. Båda delarna, talang och varumärke, är lika viktiga för att man ska nå ut med sin musik som artist idag.